Jak rozwija się ich płciowość i co ona oznacza dla takiej dziewczynki lub chłopca?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, ze wszystkie badania empiryczne dowodzą, ze osoby niepełnosprawne intelektualnie rozwijają się bez żadnych biologicznych zakłóceń i podobnie do dzieci zdrowych. Dojrzewanie płciowe następuje w takich samych przedziałach czasowych, wszystkie zmiany organizmu podobne – a jeśli pojawiają się jakiekolwiek zaburzenia, to mają one charakter indywidualny i nie należy przypisywać tego niepełnosprawności.
A jednak rozwój płci u dojrzewających dziewcząt i chłopców jest często pomijany przez rodziców: większość niepełnosprawnych intelektualnie nastolatek/ów wygląda tak samo i zdarza się, że trudno nam na pierwszy rzut oka rozpoznać, czy stoi przed nami chłopiec, czy dziewczynka. Dojrzewanie jest zepchnięte na margines, uznawane za nieistniejące – co powoduje utrudnienia w kształtowaniu się tożsamości płciowej.
Dalsze konsekwencje to trudności ze zrozumieniem siebie, poznaniem swojego ciała, reakcji organizmu (np. nocne polucje u chłopców, miesiączka u dziewczynek), strach wywołany zmianami ciała, trudności z zaspokojeniem popędu i braku jego świadomości, co z kolei może powodować przejawianie się zachowań społecznie nieakceptowanych, a także ryzyko wykorzystania seksualnego.